Yoga is meer dan sport

Home / Mens en Gezondheid / Yoga is meer dan sport

Veel mensen zien yoga eigenlijk alleen maar als een sport die zij kunnen doen om hun lichaam te trainen. En natuurlijk, de oefeningen die hierbij horen, die zorgen er inderdaad voor dat jij sterker wordt en dat jouw spieren getraind worden. Maar wat veel mensen zich niet realiseren, is dat het van oorsprong veel meer was dan alleen een sport. Yoga is meer dan tweeduizend jaar geleden ontwikkeld in de regio die we nu India noemen, door onder meer de filosoof Pantanjali. Dat een filosoof bijgedragen heeft aan de ontwikkeling hiervan, geeft wel aan dat het om meer ging dan enkel lichamelijke oefening. Het draaide om het ontwikkelen van een nieuwe leefwijze, waarbij er een goede balans ontstond, bijvoorbeeld tussen lichaam en geest, spanning en ontspanning, buiten en binnen. Het ging om het ontwikkelen van verbinding, tussen je lijf en je psyche. Dat moest niet alleen bereikt worden door middel van lichamelijke oefening, maar ook door aandacht voor bijvoorbeeld de ademhaling. Het is van oorsprong dus een oefenmethode om een ultieme vorm van ‘zijn’ te weten bereiken, dat wij yoga nu vooral als sport beschouwen is dus eigenlijk onterecht.

Yoga bestaat in verschillende varianten

Iets anders wat veel mensen niet weten over yoga, is dat hier veel verschillende varianten van bestaan. Er hebben zich in de loop der tijd verschillende stromingen ontwikkeld, te weten:

  • Hatha
  • Yin
  • Nindra
  • Ashtanga
  • Bikram

Dit zijn de vijf varianten die momenteel het populairst zijn bij beoefenaars, er zijn echter nog meer varianten te onderscheiden, zoals raja en kundalini. Als het gaat om Hatha yoga, dan is het van belang om te weten dat Ha Sanskriet is voor zon en Tha voor maan. De zon staat symbool voor actie, terwijl de maan verinnerlijking symboliseert. Het gaat tijdens de oefeningen niet alleen om het trainen van het lichaam, maar ook om de ademhaling en om beheersing. Iedere oefening telt dan ook vier stappen, namelijk voorbereiden, aannemen, aanhouden en waarneming. Ook de ademhaling wordt in vier delen onderscheiden, namelijk inademen, vasthouden, uitademen, vasthouden. Kies je voor de Yin variant, dan zul je merken dat het er rustiger aan toegaat dan bij Hatha, terwijl de oefeningen grotendeels sterk op elkaar lijken. Dat heeft te maken met het feit dat posities langer vastgehouden worden. Bij Bikram wordt altijd een vaste reeks oefeningen uitgevoerd, maar dit in een warme omgeving van 38 tot 40 graden. Zo heeft iedere vorm van yoga dus zijn eigen karakteristieken. Bij sommige mensen zal de ene variant beter passen dan bij anderen en het is van belang die variant te vinden die het best bij jou past.

Voorbeelden van oefeningen

Hoe zien de oefeningen er nu precies uit als jij yoga zou gaan doen? Wat moet jij je er ongeveer bij voorstellen? Op de website Zobegaafd.nl geven ze je aan paar voorbeelden. Een heel bekende positie is de plank, waarbij je steunt op je handen en je tenen en je lichaam in wezen een plank vormt. Een andere bekende is de Staande Tang, waarbij je vanuit je heupen naar voren buigt. Wil jij meer weten over yoga, dan is het hoe dan ook zeker de moeite waard om een bezoek te brengen aan Zobegaafd.nl. Zij geven namelijk een duidelijke uitleg over de verschillende stromingen, beschrijven een aantal posities en ze geven duidelijk de voordelen weer die je zult ervaren als jij je hiermee bezig gaat houden. Zo zul je sterker en soepeler worden, zal je houding verbeteren en je longcapaciteit groter worden. Je zult ook minder stress ervaren en je concentratie wordt beter. Wil jij nog meer weten over de voordelen van yoga, dan ga je dus naar Zobegaafd.nl!